Køkken

På Østergårds køkkenlinje arbejder vi med elevinddragelse og medansvar. Eleverne deltager i menuplanlægningen og fremstillingen af al mad i køkkenet, lige fra råvarerne ankommer, i forarbejdning af råvarerne samt tilberedning af disse. Eleverne lærer herved at lave nærende og sund mad, efter gældende internationale kostråd og med sans for, hvad de enkelte råvarer koster, samt hvad og hvor meget, man kan få ud af råvarerne. Denne form for botræning vil komme eleverne til gode i deres fremtidige ungdoms og voksenliv. 

Køkkenet på Østergård arbejder med bæredygtighed samt klimavenlig mad, hvor der bl.a. er en ugentlig dag med vegetarmad. Vi arbejder med økologi og har konstant mellem 30% – 60% økologiske råvarer, der indgår i . Skolen har det økologiske bronzemærke. Bæredygtigheden betyder også, at vi selv komposterer alt vores organiske affald til senere brug i skolens urtehave.

Eleverne lærer at lave mad fra bunden af. Al undervisning er elevdifferentieret, så vi møder den enkelte elev, hvor vedkommende er. Med udgangspunkt i nærmeste udviklingszone fremmes den videre udvikling. Undervisningen er systematiseret og til dels meget visuel, f.eks. er elevernes aftensmad anrettet på røde, gule og grønne spækbrætter. Rødt er til de fødevarer, som er anvist øverst i kostpyramiden, gult er de midterste, og grønt er de nederst anviste. Det er derfor tydeligt for skolens elever, hvilken mad de skal spise mest og mindst af, så de følger skolens kostpolitik. Der undervises også efter piktogrammer til stor gavn for de af skolens elever, der har hukommelsesbesvær eller andre udfordringer, der kræver det. Bogen ”MitKokkeri indgår i undervisningen af eleverne.  

Fra jord til bord

Eleverne deltager i produktionen af mad på følgende vis: de er med til at lave morgenmad, mellemmåltider, varm mad til frokost, aftensmad og aftenservering samt forplejning til møder. I de fleste opgaver indgår der dansk og matematik, da eleverne skal kunne følge en opskrift samt både gange og dividere mængdeforhold i disse. 

Eleverne modtager endvidere ugentlig undervisning i dansk og matematik af lærere fra skolens studielinje. 

I køkkenet er begge lærere uddannede kokke og kostvejledere med specialer i vægttab og aktiv ernæring i procesernæring. 

Undervisningen tager udgangspunkt i ”Fra jord til bord”. Vi arbejder tæt sammen med Landbrug og livsstil, som har grise og kalve. Dyrene kommer til skolen som små, hvorefter de passes og plejes af eleverne på Landbrug og livsstil, indtil de er store nok til at blive slagtet og herefter tilberedt i køkkenet. De lam, som skolens får leverer, indgår på samme måde i køkkenet efter slagtning. Skolens høns leverer de æg, som vi bruger i køkkenet. I skolens urtehave og drivhus dyrkes en del af de grøntsager, som indgår i køkkenets madproduktion. Her dyrkes blandt andet kartofler, porrer, løg, selleri, gulerødder, majs, radiser, salat, tomater, agurker, græskar, squash, rødbeder, diverse kålsorter, chili, abrikoser, ferskner, figner, vindruer, æbler, pærer, blommer, hvidløg, rabarber, hyldebær, hindbær, jordbær, ærter mm. I samråd med lærerne på Landbrug og livsstil planlægger lærerne på køkkenlinjen år for år, hvad vi kan/skal dyrke.